Preskription av skuld från Norge

Hej! Jag undrar om en skuld i från Norge 2001 är preskriberad, fick veta om skulden 2013?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt norsk rätt råder en allmän preskriptionstid på 3 år (foreldelseloven 2 §). Det innebär att om du inte fått påminnelse eller underrättelse om lånet inom de närmsta 3 åren, så behöver du inte betala. Det finns dock vissa undantag för detta, t.ex. att en skuld hos en bank eller myndighet gäller i 20 år (foreldelseloven 4 §) under vissa förutsättningar. Jag är inte helt hundra på hur detta exakt fungerar men om din skuld är hos en bank eller myndighet, dubbelkolla paragrafen jag länkade till.

I vissa fall tillämpar de nordiska länderna varandras lagar och enligt den svenska preskriptionslagen behöver du inte betala eftersom det gått över 10 år (preskriptionslagen 2 §). Detta kan vara värt att framhålla om det blir en tvist av saken.

Hoppas svaret är till hjälp. Tveka inte att kontakta Lawline igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare