Preskriptionsavbrott

Vår mamma dog för 8 månader sedan och efterlämnade ett hus värt mycket pengar. Vi är 5 helsyskon som är dödsbodelägare. 1 av syskonen lånade ut pengar 1993 till mamma och pappa där en revers skrevs. Nu gör hen anspråk på dödsboet med 600 000 samt en ränta på 2, 5 miljoner kr dvs totalt 3,1 miljoner. Det har splittrat oss fem syskon och ärendet är inskickat till tingsrätten. Vi hävdar att det inte finns fog för kravet då skulden är preskriberad och inget preskriptionsavbrott föreligger. Min fråga är vad som krävs i bevis för att det skulle finnas något preskriptionsavbrott och om storleken på räntan är rimlig att kräva? Vettigt förslag på lösning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskription regleras i preskriptionslagen. En revers, fordran, har normalt en preskriptionstid på 10 år om inte preskriptionsavbrott förekommit. Vid preskriptionsavbrott börjar en ny preskriptionstid att löpa enl. 2 § i lagen. Preskriptionen avbryts genom att gäldenären erkänner fordringen vilket kan göras genom att denne exempelvis erlägger betalning, ränta amortering etc., eller på liknande sätt erkänner den. Ett preskriptionsavbrott sker även när gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord enligt 5 §. Det syskonet då behöver bevisa är exempelvis att något av ovanstående exempel har skett vilket föranlett ett avbrott. Beviskravet för denna omständighet är att det ska anses vara styrkt.

Det finns inget tak för hur stor räntan för en fordran kan bli. Om det är så att ränta har börjat löpa eftersom förfallodagen på något lagligt sätt inträffat (dröjsmålsränta) eller att en sådan inte inträffat men det ändå avtalats om ränta (avkastningsränta) så räknas beloppet från den perioden med den för tiden gällande räntesatsen.

Det är alltid tråkigt när tvister ställer till det mellan familj och att försöka komma överens och förhandla på egen väg brukar vara en bra lösning för att kunna behålla eller återbygga relationerna. Det är dock inte möjligt i varje fall. Mitt råd till er skulle vara att ni alla kan tänka på hur ni är villiga att kompromissa och lösa det mellan er men kan ni inte, vill inte eller funkar det inte finns alltid rättsprocess-vägen.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare