Preskriptionsavbrott när fordring mot enskild firmatecknare riktats mot den enskilde som privatperson

Hej,

jag har fått en faktura som är adresserad till min enskilda firma som är avregistrerad sedan den 1 januari 2016.

Fakturan gäller ett jobb som är utfört för över tre år sedan.... Men inte fakturerad förrän nu (maj 2018)

Ska den betalas?

Kan jag bestrida den?

Om den skickas igen med mitt namn på, kommer preskriptionslagen gälla då som privatperson?

MVH

Lars

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom fakturan avser en fordran (förpliktelse) mot dig i egenskap av näringsidkare (dvs inte konsument) är preskriptionstiden 10 år (2 § preskriptionslagen). Vidare har du som tecknare för din enskilda firma bedrivit dina affärer i eget namn, och det är därför irrelevant om fakturan är ställd till dig som privatperson eller till dig som firmatecknare. Således har ett preskriptionsavbrott (5 § andra punkten preskriptionslagen) ägt rum inom preskriptionstiden och du kan därför inte bestrida fakturan på den grund att fordringen är preskriberad.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare