Preskriptionstid 10 år efter skuldens uppkomst om inte preskriptionsavbrott skett

En person är skyldig mig 70.000 kronor för över 10 år sedan. Har begärt att han skall betala tillbaka sin skuld. Har jag rätt att kräva att han skall betala tillbaka sin skuld på 70.000 kr.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt preskriptionslagen preskriberas fordringar efter 10 år. Det innebär att du som huvudregel inte har rätt att kräva in en skuld efter mer än 10 år. En möjlighet för dig att fortfarande få dina pengar är dock ifall det har skett något preskriptionsavbrott från din sida.

Preskriptionsavbrott sker när:
1) gäldenären (den som är skyldig dig pengar) betalar av en del av skulden. Eller när
2) du påminner gäldenären om skulden. Eller när
3) du stämmer gäldenären i domstol för att få dina pengar.
(Se 5 § preskriptionslagen)

Ifall något av punkt 1-3 ovan skedde mellan tiden att skulden uppstod och 10 år fram så avbröts preskriptionen. Det innebär att preskriptionstiden började om på noll. T.ex. om du påminde gäldenären om skulden efter 5 år så börjar tiden om på 0 och den totala preskriptionstiden blir då 15 år (5+10 år).

Om inget av punkt 1-3 skedde innan det hade gått 10 år har din fordran tyvärr preskriberats. Du har ju naturligtvis fortfarande all rätt att försöka kräva pengarna från din gäldenär, men lagen är inte längre på din sida.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning

Jonas WesterRådgivare