Preskriptionstid för ansökan om brottsskadeersättning samt skadeståndsfordran

Hej!

Jag är målsägande i ett B-mål som vunnit laga kraft för exakt 3 år och 6 månader sedan. I samband med detta blev jag beviljad ett skadestånd på 5000 kr. Dock så missade jag att ansöka om detta till Brottsoffermyndigheten. Kronofogden har bedömt att den skyldige inte är utmätningsbar. Nu undrar jag om det finns något sätt för mig att få ut dessa pengar.

Jag vill även påpeka att min försäkring (Folksam) ej täcker detta pga. att jag blev ofredad och inte lidit någon fysisk skada.

Med vänlig hälsning,

Nina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med tanke på att Kronofogden har bedömt att den skyldige gärningspersonen inte har någon betalningsförmåga samt att ditt försäkringsbolag inte täcker skadan så är brottsskadeersättning aktuellt. Följaktligen är Brottsskadelag (2014:322) (https://lagen.nu/2014:322#P1S1) (BSL) tillämplig. Enligt 15 § 1 st. BSL (https://lagen.nu/2014:322#P15S1) ska en ansökan om brottsskadeersättning göras inom tre år från det att dom eller slutligt beslut vann laga kraft. I ditt fall verkar det dessvärre ha gått längre tid än tre år efter att domen vann laga kraft, vilket medför att du inte längre kan ansöka om brottsskadeersättning.

En fordran om skadestånd preskriberas, dvs. avskrivs, tio år efter tillkomsten av fordran. Om preskriptionen dock avbryts genom påminnelse börjar en ny preskriptionstid om tio år att löpa. Detta följer av 2 § 1 st. Preskriptionslag (1981:130) (https://lagen.nu/1981:130#P2S1). I ditt fall har det dock endast gått tre år och sex månader sedan skadeståndsfordrans tillkomst. Du har alltså en gällande fordran på den skyldige gärningspersonen, vilken du kan få betalt för, om Kronofogden vid något tillfälle bedömer att personen i fråga har betalningsförmåga.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare