Preskriptionstid för avloppskostnad till kommunen

hallå

Jag representerar en ideell förening (koloniförening) som fått kommunalt avlopp inlagt på koloniområdet. I samband med inläggningen aviserade vattenverket om en kostnad som skulle betalas i samband med att avloppet togs i bruk i April 2016. Vi har ännu inte fått någon faktura men avloppet funkar.

Nu undrar vi hur lång tid vi måste vänta innan skulden "preskriberas"?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten för preskription är att den preskriptionstid som har avtals gäller. Om ingen har avtalats gäller istället preskriptionslagen. I 2 § i den lagen stadgas att en preskriptionstid om tio år gäller när inget annat har avtalats. Detta innebär att om kommunen inte vidtar några åtgärder för att få betalt från er på tio år och ni inte gör en betalning så kan inte kommunen göra gällande en rätt till betalning längre. Om de däremot framställer ett krav på betalning börjar en ny preskriptionstid om tio år gälla från och med när kravet kom (6 § preskriptionslagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare