Preskriptionstid för försäkringsersättning vid olycksfall som inträffat 2012

Hej.. Jag var med om en olycka 2012 med min snöskoter, och var i kontakt med vården kort därefter. Jag fick besked om kompressioner i kotorna (i ryggslutet).. Jag anmälde aldrig min personskada till försäkringsbolaget eftersom läkaren uttryckte att "skadan troligast skulle läka av sig själv på ca 2-3 månader".. jag gick sedan det följande året hos sjukgymnast och ett antal naprapater för att få bukt med ischiassmärtor..

Jag fick aldrig bukt med smärtorna varpå jag var i kontakt med sjukvården igen.. Jag fick tid för magnetröntgen och de konstaterade att jag hade skador på kotorna som kvalificerade mig för operation.. denna operation tyckte jag då var lite överilad och jag ville avvakta med den och se vad som hände.. Mina smärtor är idag inte av den grad att jag tycker att jag behöver en operation, men delvis värk och nedsatt rörlighet är något jag tyvärr kommer att få leva med!

Min fråga är.. Kan jag anmäla skadan till mitt (då aktuella försäkringsbolag) och göra några anspråk när det nu har gått så lång tid?

Mvh// P

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Personskada genom olycksfall

Det som du har råkat ut för är en personskada. Personskador innebär skador som exempelvis uppkommer genom ett olycksfall, vilket är vad som har hänt i ditt fall.

Preskriptionstiden

Preskriptionstiden för att anmäla skador till sitt försäkringsbolag ändrades den 1 januari 2015 genom en lagändring i försäkringsavtalslagen. Innan den ändringen gällde en preskriptionstid på tre år för att anmäla skador. Eftersom ditt olycksfall inträffade 2012 så är den preskriptionstiden tillämplig på ditt fall. Men, när det gäller personskador så räknas preskriptionstiden från att man som skadelidande fått klart för sig att det fanns ett samband mellan en viss skadehändelse och en skada som man fått, och när det stod klart för en att skadan i fråga skulle medföra en bestående invaliditet. Den avgörande frågan i ditt fall är därför när du insåg att det olycksfallet som skedde 2012 har lett till en skada som orsakat bestående men för dig. Om det är mer än tre år sen så är din rätt till försäkringsersättning preskriberad, men om det är mindre är tre år så bör du göra en skadeanmälan hos ditt försäkringsbolag så fort som möjligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare