FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/11/2021

Preskriptionstid för trafikbrott

Hej, övningskörde med min privata handledare för MC-kort år 2012. Han kunde dra upp i 200 km/h när jag hade övningskörningsväst och var under utbildning. Min fråga är ifall jag kan polisanmäla honom idag eller om brottet är preskriberat?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Brottsrubricering

Inledningsvis kan jag på rak arm säga att en hastighet på 200 km/h utgör grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket trafikbrottslagen då din handledare visat uppenbar likgiltighet för andra människor liv eller egendom genom en sådan hög hastighet.

Preskriptionstid för trafikbrott

Som du nämner har detta skett 2012, vilket innebär en risk för att brottet har preskriberats. I 35 kap. Brottsbalken finner vi regler om preskriptionstid. Vilken preskriptionstid som gäller för respektive brott beror på straffskalan för brottet. Eftersom det gäller grov vårdslöshet i trafiken, som enligt 1 § andra stycket trafikbrottslagen kan ge upp till två års fängelse så ligger preskriptionstiden på 5 år enligt 35 kap. 1 § punkten 2 Brottsbalken. I ditt fall har det dessvärre passerat 9 år vilket innebär att trafikbrottet har preskriberats.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare