Preskriptionstid på rätt till arv

Pappa avliden 28/9 2008. Här finns 2 dödsbodelägare, varav ena systern roffat åt sig i stort sett

hela arvet. Nu har ena systern vaknat upp och börjat ifrågasätta fördelningen av arvet. Vad är preskriptionstiden för väckande av talan?

Med vänlig hälsning

Barbro Wästerby

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Preskriptionsregler gällande arv återfinns i 16 kap. ärvdabalken. Jag utgår, först och främst, från att båda systrarna var "kända" arvingar vid dödsfallet och bouppteckningen och att de inte befann sig på okänd ort vid detta tillfälle. I ett sådant fall aktualiseras 16 kap. 4 § vilket föreskriver att den som vill göra sin rätt till arv gällande måste, som huvudregel, göra detta inom 10 år från dödsfallet. Utifrån informationen i frågan tycks det alltså inte vara försent för den ena systern att göra sin arvsrätt gällande. Hon måste dock anmäla detta till samtliga dödsbodelägare (antar att det endast är den andra systern) före 28/9 2018 enligt 16 kap. 6 §. I annat fall går arvsrätten förlorad (se 16 kap. 7 §).

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare