preskriptionstid våldtäkt

Hejsan, vad kan man göra i ett fall där våldtäkt förekommit upprepade gånger under en längre period i ett förhållande emellan en femtonårig tjej och tjugoårig man, konversationer Finns sparade som bekräftar att samtycke ej funnits, men det skedde för nästan 5 år sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom vi behandlar sexualbrott så kommer vi vända oss till Brottsbalken (BrB) för att besvara denna fråga. Det vi vill undersöka är om det är möjligt att anmäla detta till polisen och väcka åtal mot den potentiella gärningsmannen, trots att det gått 5 år. Endast domstol kan bedöma om bevisningen genom konversationerna är tillräckliga, jag kan därför inte ge ett svar på om bevisningen i sig är tillräcklig.

BrB 6 kap 1 § säger då att våldtäkt har en preskriptionstid på 10 år och grov våldtäkt har 15 års preskriptionstid, vilket innebär att graden av våldtäkt ger två olika preskriptionstider. I detta fall så går det där med att göra en polisanmälan som kan leda till åtal då man har 10 till 15 år på sig, varav det i detta fall endast gått 5 år.

Om det inte skulle anses som våldtäkt kan man ändå anmäla den potentiella gärningsmannen för antigen sexuellt tvång eller sexuellt ofredande (BrB 6 kap 2 § respektive BrB 6 kap 10 § 2 stycket). Sexuellt tvång har en preskriptionstid på 5 år, grovt sexuellt tvång har en preskriptionstid på 10 år och sexuellt ofredande har en preskriptionstid på 5 år.

I detta fall innebär det att preskriptionstiden för våldtäkt, grovt våldtäkt och grovt sexuellt ofredande på 10, 15 och 10 år är aktuella. För att göra en mer exakt bedömning rekommenderar jag att kontakta med våra egna jurister eller andra jurister som är experter inom området, om en anmälan blir aktuell. Hoppas svaret var till hjälp.

Oscar RudénRådgivare