Preskriptionstid vid överlåtelse av fordran

Hej

Om en fordran som i detta fall Ikano Minilån tas över av ett inkassobolag, i detta fall Lindorf, hur räknas preskriptionstiden? Är denna fordran fortfarande att liknas med lån med 10 års preskriptionstid? Som jag ser det så är det en ny skuld och nu heller inte ett lån.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att förklara hur det som du beskriver fungerar rent juridiskt. Längst ner kommer jag att kort sammanfatta svaret på din fråga.

Hur beräknas preskriptionstiden vid överlåtelser av fordringar? Är den överlåtna fordringen fortfarande ett lån?

Lån som ges av banker och andra kreditinstitut är i princip alltid grundade på så kallade löpande skuldebrev. En fordran som grundas på ett löpande skuldebrev får överlåtas från långivaren (borgenären) till någon annan, t.ex. ett inkassobolag, som då blir ny borgenär. Den nya borgenären får då kräva in betalningen av låntagaren (gäldenären) enligt betalningsplanen i låneavtalet, men det är också möjligt att göra upp en ny betalningsplan med gäldenären.

I och med att det är skuldebrevet som överlåts är det också samma fordran som överlåts. Det låntagaren ska betala in till inkassobolaget är alltså skulden för lånet som gavs av långivaren. På motsvarande sätt är det fordran för lånet som får krävas in av inkassobolaget. Fordran i sig är alltså inte att liknas med ett lån, utan motsvarar bara det belopp som inkassobolaget har rätt att utkräva av låntagaren. Eftersom både fordran och skulden grundar sig på låneavtalet är det dock samma fordran och samma skuld som det var från början. Det blir alltså inte en ny skuld bara för att låntagaren ska betala in pengarna till ett inkassobolag. Däremot kan villkoren för inbetalning komma att ändras, men det gör inte heller att det blir fråga om någon ny skuld. Så länge det ursprungliga lånet (det löpande skuldebrevet) ligger till grund för fordran och skulden är de alltså desamma som från början.

Preskriptionstiden för fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev är 10 år (se preskriptionslagen 2 §). När en sådan fordran tas över av någon fortsätter preskriptionstiden att löpa som vanligt. Om en två år gammal fordran överlåts till ett inkassobolag är det alltså åtta år kvar tills den preskriberas. Preskriptionen förnyas alltså inte automatiskt. Inkassobolaget kan dock avbryta preskriptionen genom att t.ex. skicka en skriftlig påminnelse till låntagaren. Preskriptionstiden avbryts också om låntagaren lovar att betala (se preskriptionslagen 5 §). I så fall börjar en ny preskriptionstid på 10 år att löpa från och med dagen då preskriptionstiden avbröts.

En kort sammanfattning

Preskriptionstiden fortsätter att löpa som vanligt när fordringen tas över av inkassobolaget. För att preskriptionstiden ska förnyas med ytterligare 10 år måste inkassobolaget avbryta preskriptionen. Fordran är inte detsamma som ett lån, utan en rätt att få tillbaka de pengar som har lånats ut. Både fordran och skulden är desamma som från början, i och med att båda grundar sig på det låneavtalet.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare