Preskriptionstidens betydelse för straffrättsligt ansvar

Hej!

Om man skriver under något som innefattar "heder och samvete" idag är det då giltigt om man skulle bli påkommen 2 år och 1 dag senare när preskriberingstiden är passerad?

Alltså att man efter två år ändå skulle kunna få (Osann försäkran - 15 kap. 10 § BrB)?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om din fråga hittar vi brottsbalken (BrB).

Brottet som du frågar om, osann försäkran, har ett högsta straff på fängelse i max sex månader, 15 kap. 10 § BrB. Det innebär, precis som du säger, att preskriptionstiden för brottet är två år från den dag då det begicks, 35 kap. 1 § BrB. Resultatet av detta är att du inte kan dömas för osann försäkran om det har gått mer än två år från den dag då du skrev på pappret och begick brottet. Du måste alltså bli åtalad inom dessa två år för att det ska föreligga grund för ansvar. Med andra ord är det precis som du säger, att du inte kan bli dömd för något efter det att preskriptionstiden har gått ut.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och du är mer än välkommen att göra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare