Principalansvar skadeståndsskyldighet

Hej! Min 10-åriga son var med ett gäng grabbar som förstörde/vandaliserade ett växthus där många rutor krossades. Barnen har gemensamt talat om för oss föräldrar vem som gjorde vad MEN ett av barnen förnekar all inblandning och hans föräldrar tror på honom trots att de andra barnen pekar ut honom också efter att ha erkänt sina egna handlingar. Ägaren till växthuset vill ha ersättning för skadegörelsen vilket är fullt förståligt. Om inte det blir så kommer det att bli polisanmälan. Min son har inte medverkat i den stora förstörelsen utan kastat en sten på en glasskärva som låg på marken. Min fråga är: Hur långt kan man gå i den här frågan och hur ersättningsskyldig är jag som förälder när min son i princip är "oskyldig"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skadeståndsskyldighet regleras främst i skadeståndslagen. https://lagen.nu/1972:207

I 2:1 anges att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar sakskada ska ersätta skadan. I 3:5 regleras föräldrars skyldighet att ersätta skador som barn har orsakat genom brott. Det finns således en skyldighet för föräldrar att stå för de skador som barnet som har orsakat, om det har skett genom en brottslig handling.

Skadegörelse är ett brott och ersättningsskyldighet kan därför bli aktuellt för er i detta fall. Hur mycket som ni är skyldiga att betala beror som sagt på vad för typ av skador ert barn har orsakat. Utifrån din berättelse framstår det som att din son knappt har deltagit, men det är väldigt svårt för mig att avgöra hur detta påverkar er betalningsskyldighet. När flera personer ska ersätta samma skada blir de vanligtvis solidariskt skadeståndsskyldiga enligt 6:4. Om det förhåller sig så att din son inte ska anses ha deltagit i skadegörelsen kan ni möjligtvis undgå betalningsansvar men det troliga är att ni föräldrar svarar för skadeståndet solidariskt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare