Principalansvar vid sakskada

Hej,

Jag behöver råd.

Min son är 7 år och går i en privatägd grundskola.

I september hade klassen svamputflykt i skogen, under denna utflykt (i skog bakom bilhandlare) så ställer sig tre grabbar och kastar sten på en bil som står parkerad på bilhandlarens mark.

Vi blir kallade till rektorn där vi som föräldrar får reda på vad som hänt.

Nu har det gått 2 månader och inte ett ljud från skolan

Jag mailade och fråga vad det är som händer, skolan hävdar att ingen information finns att ge.

Har fått bekräftat från de andra inblandade föräldrar att skolan anser sig inte brustit i sin tillsyn och har valt att inte ersätta bilfirman.

Vi fick samtal från socialtjänsten att vi skulle infinna oss på möte.

Fortf ingen information från skolan.

Värt att nämna, min son är den enda av de tre som erkänt.

Mvh / Sandra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Jag ska försöka hålla svaret så enkelt som möjligt, så får du gärna kommentera om det är någonting du undrar särskilt.

Skadeståndslagen finner du här. När ett barn genom en brottslig handling orsakat en sakskada ska barnets föräldrar ha ett s.k. principalansvar för skadorna. Det innebär att du som förälder kan bli skyldig att ersätta skadan på bilen, i den mån ditt barn har orsakat med varje skadehändelse. Detta ansvar är emellertid begränsat till 1/5 av nuvarande prisbasbelopp, som ligger på ca. 8000 kr. Eftersom skadegörelse enligt brottsbalkens regler är ett brottsligt förfarande kan principalansvaret bli aktuellt.

Sedan är skolans påstående om att de inte brustit i sin tillsyn ifrågasättbar. Skolan har, under skoltiden, ett övervakningsansvar för sina elever, vilket innebär att de har ett ansvar att se till så att eleverna inte orsakar skador i den mån det är möjligt. Personligen skulle jag tro att skolans personal bör vara extra observanta vid exempelvis utflykter. Ditt barn var under skolans tillsyn och jag har svårt att se hur skolan skulle undgå ansvar, men jag skulle behöva flera detaljer om hur stenkastandet skedde för att göra en bättre bedömning.

Jag kan tyvärr inte ge dig några allmänna råd efter att skadan redan har skett, men min uppfattning är att skolan har brustit i sin tillsyn trots allt, vilket innebär att du och ditt barn slipper betala. Ägaren (eller försäkringsbolaget) kommer förmodligen även att vända sig till skolan i första hand för skadeståndet också. En rekommendation är att du kontaktar ägaren av bilen eller försäkringsbolaget för att tydliggöra saker.

Lawline RådgivareRådgivare