Principalansvar vid tjänst åt granne eller liknande

Skadestånd vid avgrävd vattenledning. Hejsan! Det är så att jag har en gammal grävmaskin som hobby på fritiden och blev tillfrågad av en bekant i byn som ville ha hjälp av mig att gräva ner några större stenar hemma hos honom. Tackade ja till jobbet och åkte dit med maskinen och så satte vi igång med att gräva en stor grop i kanten på tomten så stenarna skulle rymmas, men då under ett skoptag började det spruta vatten och det visade sig att jag hade grävt av vattenledningen till några fastigheter längre bort.. Fasighetsägaren ursäktade sig med att "jag kom inte ihåg ledningen". Nå vi ringde kommunen och berättade om skadan som ryckte ut och repade ledningen under natten och allt var frid.. Men så idag blev jag uppringd av Kommunens förman som berättade att jag kommer få betala 12000kr i skadestånd för avgrävningen som jag nekade till och hänvisade till att det är fastighetsägaren som ska stå för dom kostnaderna eftersom han är "byggherren" och eftersom jag inte har något företag själv och ställt upp som "dräng" åt honom så anser jag att det är han som ska betala.. Men förmanen sa att kommunen har som riktlinje att alltid fakturera maskinägaren för skadan. Är detta rätt att det är jag som är ansvarig för skadan och måste betala?? Vi är bägge två privatpersoner och vi är inte oeniga om vem som gjort fel med borde inte fastighetsägaren vara ansvarig och hans anvarsförsäkring täcka skadan?

Lawline svarar

Hej,

Tråkigt att höra om skadan men vi ska försöka reda ut begreppen gällande vem som är ansvarig.

Precis som du är inne på är det mycket troligt att det i det här fallet är din bekant, eller i slutändan troligen hans ansvarsförsäkring, som ska betala ersättning för den uppkomna skadan till kommunen.

Det är inte självklart att det så kallade principalansvaret (att t.ex. en arbetsgivare ansvarar för de skador ens arbetstagare orsakar i tjänsten) ska gälla så fort man ger en granne ett handtag. En tumregel kan vara att om tjänsten är sådan att det hade varit naturligt att anlita någon om du inte kunnat hjälpa till - då ska ansvaret ligga kvar på uppdragsgivaren. Regeln om principalansvar finns i Skadeståndslagen som du finner https://lagen.nu/1972:207#K3P1S1

I det här fallet skulle jag göra bedömningen att det handlar om ett sådant fall. Det är därför troligen din bekant som ska stå för kostnaderna.

Att kommunen har vissa rutiner innebär ju inte att det alltid blir rätt när man följer dessa. Jag skulle därför råda dig att prata med kommunen och i förlängningen bestrida skadeståndskravet från dem skriftligen på grunden att de riktat kravet mot fel person (samt beskriva omständigheterna närmare).

Be dem istället att rikta kravet mot din bekant och kontakta sen dennes försäkringsbolag så gör de en utredning av vem som ytterst är ansvarig.

Vänliga hälsningar

Thomas BorgenfalkRådgivare