Principen om fri bevisprövning, vilka bevis får användas?

Jag blev dömd för ett brott som hade begåtts men metoden som polisen använde för att ens begå ett närmande gentemot mig var tjänstefel samt flertalet tjänstefel utfördes under själva gripandet. Kan man ogiltigförklara en dom ÄVEN om brottet begåtts men sättet polisen fick informationen inte var tillåtet likväl som att under förhöret begicks flertalet fel av tjänsteman?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk processrätt gäller principen om fri bevisprövning. Principen kommer till uttryck i 35 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) och innefattar både fri bevisföring och fri bevisvärdering. Fri bevisföring innebär att alla bevismedel som huvudregel är tillåtna, även om bevisningen tillkommit i strid med en regel. Till exempel har blodprov fått användas som bevisning trots att blodprovet tagits på ett sätt som stred mot reglerna kring hur blodprov får tas (NJA 1986 s. 489). Principen om fri bevisvärdering innebär i sin tur att domarna fritt får värdera bevisningen.

Det finns undantag från principen om fri bevisföring. I vissa fall får domstolen avvisa bevisning som lagts fram av en part (35 kap. 7 § RB):

1. om den omständighet som en part vill bevisa är utan betydelse i målet,

2. om beviset inte behövs,

3. om beviset uppenbart skulle bli utan verkan,

4. om bevisningen med avsevärt mindre besvär eller kostnad kan föras på annat sätt, eller

5. om beviset trots rimliga ansträngningar inte kan tas upp och avgörandet inte bör fördröjas ytterligare.

Åklagaren kan alltså åberopa bevisning mot dig i domstolen även om bevisningen tagits fram på ett icke-tillåtet sätt. Det är sedan upp till domarna att avgöra värdet av den bevisning som lagts fram. Att polisen fått fram bevisning på ett otillåtet sätt hindrar dock inte att en person kan fällas för till exempel tjänstefel eller annat brott.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare