FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/09/2018

Prisavdrag på grund av fuktskada

Hej! Köpte igår en husbil via blocket. Vi undersökte denna och även frågade säljaren om fukt och hon sa att det ej fanns. När vi sen var hemma och öppnade och skruvade bort soffan och sedan tog bort vatten tanken, upptäckte vi att allt var ruttet. Allt trä smulade sönder och det är helt fukt skadat. Detta kunde man inte se vid undersökning för man kan inte ta bort golvet och väggarna då. Men nu dagen efter kontaktade jag säljaren med hon vägrar svara mig. Har inte skrivit något kontrakt, kan jag på nåt sett få ersättning för detta? Känner att jag betalat allt för mycket. Och det står ej något om fukten i anonsen, inte Heller ,säljs i befintligt skick. Står bara att den är av sin ålder. Hur gör jag??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att du köpt husbilen i egenskap av privatperson av en annan privatperson, vilket för köplagen (KöpL) tillämplig. Det krävs ingen särskild form för att ingå köprättsliga avtal. Därmed räcker den korrespondens som skett.

För att kunna få göra gällande påföljder (exempelvis ersättning för fuktskadorna) måste det föreligga ett köprättsligt fel (30 § KöpL).

Vad som utgör ett köprättligt fel

Ett fel föreligger om varan avviker från avtalet på ett sådant sätt som köparen med fog inte kunnat förutsätta (17 § KöpL). Ett fel föreligger dessutom om varan inte stämmer överens med uppgifter som säljaren har lämnar om varan före köpet (18 § KöpL).

Eftersom det är fråga om en fuktskada som inte hade gått att upptäcka vid en undersökning påverkar det inte bedömningen om fel föreligger. Särskilt inte heller när säljaren försäkrat dig om att fuktskador inte funnits.

Eftersom du inte kunnat förutsätta denna fuktskada, samt att säljaren försäkrat dig om att det inte skulle finnas, är min uppfattning att ett köprättsligt fel föreligger. Detta även om det stod i annonsen att "den är av sin ålder". Varan har ändå avvikit från avtalet på ett sådant sätt att du inte med fog kunnat förutsätta det. Ett köprättligt fel föreligger alltså.

Påföljder - rätten till prisavdrag

Som köpare har man vanligtvis rätt att kräva att den felaktiga varan avhjälps eller omlevereras. Däremot är denna rättighet starkare mellan företag som ingått ett avtal enligt köplagen. Detta eftersom privatpersoner normalt inte har tillräckliga kunskaper eller möjligheter att avhjälpa eller omleverera en vara, som i detta fall en husbil.

Därför kan andra påföljder lättare komma i fråga. Exempelvis prisavdrag eller hävning. Observera att dessa bara kan göras gällande om inte avhjälpande eller omleverans kan komma ifråga (37 § KöpL).

Eftersom du tycker att du nu betalat för mycket för husbilen låter prisavdrag som rätt påföljd i din situation. Prisavdraget ska motsvara skillnaden mellan husbilens värde i felaktigt skick och husbilens värde i avtalsenligt skick (38 § KöpL) . Om husbilen nu, på grund av fuktskadorna egentligen är värd 10 % mindre än vad du betalade så ska prisavdraget vara 10 %. Eftersom jag inte vet skadornas omfattning kan jag inte avgöra hur stort prisavdraget ska vara.

I det fall husbilens skador är så stora att det utgör ett väsentligt fel och säljaren inser, eller borde inse detta, får du istället för prisavdrag häva köpet, om du föredrar det (39 § första stycket KöpL).

Vad du kan göra är att fortsätta försöka få tag på säljaren genom att ringa eller skicka meddelanden där du förklarar att du vill göra gällande dina rättigheter.

Hoppas du fått mer klarhet i detta nu! Du är välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare