FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/04/2018

Privat arbetsgivare ställa krav

Vår arbetsgivare har i sina rekryteringsannonser börjat skriva att det krävs körkort på manuell växellåda.

Jag och fler med mig har reagerat på detta då vi har körkort, som krävs, men på automat.

Kan detta vara riktigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En privat arbetsgivare har rätt att uppställa de krav som hen anser krävs för jobbet. Om hen därför anser att det krävs körkort på manuell växellåda för tjänsten så har denne möjlighet att ställa det kravet i en jobbannons. Däremot behöver det inte medföra att tidigare arbetstagare med körkort för automat förlorar sina tjänster.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare