FrågaÖVRIGTPUL/GDPR05/02/2018

Privat behandling av personuppgifter enligt PUL 6 §

Hej, jag har en fråga: Får man lägga ut personuppgifter på Facebook och sedan hävda att det handlar om en "privat behandling" av personuppgifter som faller utanför personuppgiftslagens tillämpningsområde, enligt 6 § PUL?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som avses med "privat behandling" i 6 § PUL är sådan behandling som görs utan att det kommer ett större antal personer till känna. Meningen är att det ska vara tillåtet att helt privat kunna inneha personuppgifter eller att man ska kunna dela sådana till en liten krets genom e-post eller chattprogram till exempel. Bestämmelsen har inte till syfte att undanta publicering till ett obegränsat antal människor på en hemsida. Detta har fastställs av EU-domstolen i mål C-101/01 och denna typ av hantering faller in under PUL 5 §.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare