Privata skulder hos dödsbo

Hej!

Min pappa har nyss avlidit och vid tidpunkten var han själv hemlös men bodde tillfälligt hos sin syster som han betalade att få bo hos.

Nu säger hon att han var skyldig henne pengar. Det finns inget skriftligt som påvisar detta och sista månaden i livet var pappa inte kommunicerbar.

Ska vi i dödsboet (jag och min syster) betala ut pengarna till hans syster?

Jag kan tänka mig att det kommer vara fler som hör av sig och säger att pappa var skyldig pengar. Vad gäller vid privata skulder?

Till saken hör att de pengar som finns troligen endast kommer täcka begravning och andra skulder t ex p-böter. Ska vi då betala systern så långt som pengarna räcker?

Tacksam för svar och tack för en bra sida!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person går bort så bildas ett dödsbo. Ett dödsbo består av den avlidnes egendom, skulder och dylikt. Innan en fördelning av ett eventuellt arv ska därför skulder alltid dras av först. Skulder ska täckas av dödsboet så långt det räcker.

I det här fallet är det troligast att den privata skulden i frågan inte kommer att betalas, om det inte finns något bevis eller underlag som visar på att den faktiskt existerar. Det finns ingen rättslig möjlighet att kräva dödsboet på pengar ifall inte några bevis föreligger. Det faktum att dödsboet inte innehar så mycket pengar talar dessutom för att en sådan här skuld ändå kanske inte hade täckts.

Ni bör enligt min bedömning därför kunna avstå från att betala hans systers påstådda skuld.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare