FrågaEKONOMIÖvrigt14/12/2020

Problem med att överföra pengar från Thailand till Sverige?

Hej!

Jag kommer att få en summa pengar regelbundet från min thailändska pojkvän. Ungefär 80,000kr per månad. Detta är en gåva från honom till mig så det är skattefritt från allt jag läst. Han kommer föra över summan från sitt thailändska bankkonto till mitt svenska bankkonto.

Men det jag undrar över är om jag kommer få några frågor från Skatteverket om vars pengarna kommer ifrån. Jag kan förstås ärligt säga att det är en gåva, men kommer de då fråga vars han har fått pengarna ifrån och kräva bevis på att det är lagliga pengar osv?

Jag har ingen aning om hur jag skulle hantera det i sådana fall eftersom att han bor i Thailand och får i sin tur pengar från hans familj. Det känns väldigt konstigt att jag skulle behöva ta fram thailändska papper som visar att hans familj tjänat sina pengar lagligt, jag vill heller inte behöva "störa" dem med det. Hur funkar det?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är osannolikt att Skatteverket skulle ställa frågor kring denna överföring, emellertid lär din bank göra det. Det kan uppstå problem med att föra in pengarna i Sverige då bankerna är mycket hårda när det gäller överföringar från utlandet. Varför det förhåller sig på detta vis förklarar jag nedan. Frågan regleras främst av Penningtvättslagen.

Vad innebär penningtvättslagen?

Penningtvättslagen är en lag från år 2017 som är baserad på EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. Lagens syfte är att anpassa den svenska lagstiftningen till EU:s regelverk. Lagen ställer höga krav på banken att inhämta uppgifter från sina kunder. KYC - Know your customer - ska vara en del av arbetet att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism.

Penningtvätt definieras som tillgångar, såväl pengar som annan egendom, som härrör från brott alternativt brottslig verksamhet (1 kap. 6 § penningtvättslagen). Finansiering av terrorism definieras som insamling, tillhandahållande eller mottagande av såväl pengar som annan egendom där syftet är att egendomen ska användas till terrorism eller med vetskap om att den är avsedd att användas till terrorism (1 kap. 7 § penningtvättslagen).

Varför vill banken inhämta information om utländska transaktioner?

Bankerna har enligt penningtvättslagen krav på att inhämta uppgifter om hur de produkter och tjänster som banken tillhandahåller kan utnyttjas för penningtvätt alternativt finansiering av terrorsim samt hur omfattande risken är för det förutnämnda (2 kap. 1 § 1 st penningtvättslagen). Även geografiska riskfaktorer ska tas i beaktande (2 kap. 1 § 2 st penningtvättslagen). Därav är utlandsbetalningar, inkomster från utlandet samt utlandsvistelser av särskilt intresse för banken. Banken har en skyldighet att ha god kunskap om hur deras kunder använder bankens tjänster och produkter för att förhindra brottslig verksamhet. Den information som inhämtas av kunden behandlas konfidentiellt och omfattas givetvis av banksekretess.

Vad innebär detta för dig?

Av det ovan anförda kan det konstateras att bankerna idag har högt ställda krav i arbetet mot penningtvätt och terrorism. Kunden, i detta fall du, måste kunna visa var pengarna kommer i från. Det är dock viktigt att notera att banken inte är skyldig att släppa fram utlandsbetalningen, även om kunden kan bevisa att pengarna inte härrör från brott eller kommer att användas till brott. Därmed kan det bli svårt att föra in pengarna till Sverige. Därav är min bästa rekommendation att du vänder dig till din bank för mer information.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare