Provanställning efter tidigare arbete via bemanningsföretag

Hej! Jag blev i september 2017 anställd på ett bemanningsföretag där jag skulle arbeta som konsult 100% mot ett annat företag. Min provanställning varade i sex månader och 1 mars gick det över till en tillsvidareanställning på bemanningsföretaget. Nu har jag blivit erbjuden jobb på de företag jag varit konsult åt. Kan de begära en provanställning om 6 månader, trots att jag arbetat där sedan i september, fast jag redan blivit prövad en gång men som anställd på bemanningsföretaget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan som du har ställt är en arbetsrättslig fråga. Din fråga rör mer specifik anställningsformen provanställning, vilket regleras Lag (1982:80) om anställningsskydd.

Arbetsgivares möjlighet till provanställning

Möjligheten för en arbetsgivare att provanställa en arbetstagare framgår av 6 § LAS. Syftet med provanställningen är att arbetsgivaren ska få möjlighet att pröva ut en person för en viss tjänst innan den går över i en fast anställning. Arbetsgivaren behöver inte ha något objektiv till skäl för att pröva ut en person genom en provanställning. Det är inte heller möjligt att efter sex månaders provanställning avsluta avtalet och sluta en nytt avtal om sex månaders provanställning. I ditt fall där det gäller att du tidigare arbetat på företaget via ett bemanningsföretag för att senare bli erbjuden en tjänst på företaget. I praktiken väljer många företag som har haft inne en potentiell arbetstagare via ett bemanningsföretag att inte tillämpa provanställning. Andra företag kan tillämpa provanställning för alla nya arbetstagare oavsett position i företaget. Det ser med andra ord olika ut från företag till företag hur situationen skulle hanteras.

Praxis från Arbetsdomstolen

Arbetsdomstolen har uttalat vid flera tillfällen att en provanställning ska godkännas även om den kan verka onödig. Arbetsuppgifterna eller liknande kan ha förändrats, se till exempel AD 1987 nr 148. I ett fall ansåg Arbetsdomstolen en provanställning uppenbart omotiverad att det var fråga om ett missbruk av provanställningen som anställningsform, se AD 1991 nr 40. I fallet hade arbetstagaren arbetat i 19 år hos en myndighet med goda vitsord för att senare byta tjänst till en annan myndighet.

Sammanfattning

Jag kan ställa mig frågande till företagets möjlighet till provanställning då du sedan tidigare arbetat för företaget och företaget då har sett om du kan utgöra arbetsuppgifterna på ett tillfredställande sätt eller inte. Provanställningen bör då inte ställa något egentligt syfte om det inte är fråga om att du får ändrade arbetsuppgifter. Det framgår av praxis att det krävs mycket för att en provanställning skall vara uppenbart omotiverad. I ditt fall får en provanställning betraktas som möjlig, även om den skulle kunna ses som onödig.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare