Räcker villkoret "välstädat" i avtalet för att kunna kräva en flyttstädning?

Hej,

Jag har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand. I avtalet står det "hyresgästen ska vid utflyttning lämna bostaden välstädad"

Min fråga är, räcker ordet välstädad för att kunna kräva att mina hyresgäster flyttstädar lägenheten, eller har dom juridiskt sätt rätt att enbart städa den enligt vad dom anser vara välstädat?

Följdfråga - om jag nu har rätt att kräva dom på flyttstädning men dom inte har gjort det och jag redan betalat tillbaka depositionen, hur gör jag för att kräva dom på betalning av flyttstädning?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din bakgrundsinformation har du angivit att det i avtalet med din andrahandshyresgäst är angivet att hyresgästen vid utflyttning ska lämna bostaden välstädad. I den bemärkelsen du tagit upp flyttstädning förutsätter jag att du syftar på en mer intensiv form av städning där bostaden ska göras så ren som möjligt inför nästkommande boende som flyttar in.

Termen välstädad är ett relativt subjektivt begrepp på så sätt att olika personer kan ha olika uppfattningar om vad som är välstädat. Din hyresgäst kan ha en uppfattning likaså som du i egenskap av hyresvärd kan ha en annan. Att därtill enbart ha villkoret av aktuellt slag skulle jag inte påstå räcker för att kräva din hyresgäst på flyttstädning. Däremot är detta en tolkningsfråga där termen välstädat egentligen inte behöver skilja sig långt från vad en flyttstädning innefattar, baserat på vad de båda syftar till. Välstädat kan sägas inrymma i termen flyttstädning. För övrigt är det en allmän tagen uppfattning att man städar ordentligt efter sig vid en flytt.

Jag tänker att ifall du ska angripa med de villkor du själv har ställt upp, får du i en situation likt denna angripa med att du inte finner lägenheten välstädad. Bedömningen lär ske på objektiva grunder varför du måste stödja/tydliggöra dina argument eventuellt samla bevis över varför den inte är välstädat.

Mitt tips är att du framöver utvecklar ditt avtal. Ett exempel är att du i ett stycke under villkoret i avtalet redogör för vad välstädad innebär eller ändrar termen helt till flyttstädning och på liknande sätt i ett stycke under förklarar vad flyttstädning innebär (enligt dina villkor). Du bär dessutom ha med någon klausul om "sanktion" som annars kan bli aktuellt, t.ex. ersättning mm.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare