Råd angående kravbrev för fildelning

Hej jag har fått brev från rambergs advokater om en förlikning på 4500kr pga olovliginternet delning, jag hyr denna bostad till en familj som inte ens tittar på serien de nämner i brevet och jag har läst på flera sidor att denna firma skickat ut sådana brev till fler människor. Nu undrar jag vad jag sks göra vill inte att detta drivs vidare

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi på Lawline har fått väldigt många frågor kring liknande kravbrev från advokatbyråer. Förlikningsbrevet innebär att om du betalar så kommer advokatbyrån inte vidta några rättsliga åtgärder. De utgår från att du som ägare till internetabonnemanget är skyldig även om du har ett öppet nätverk.

Professor Sanna Wolk har kommenterat detta med att det är väldigt ovanligt att det förs så små processer angående fildelning och uppmanar till att man inte ska betala kravbreven då det är domstolen som bör avgöra i slutändan. Det är heller inte prövat om det är tillräckligt med en IP- adress för att det ska vara visat att man är skyldigt till upphovsrättsligt intrång.

Vill advokatbyrån ta detta vidare kan de då lämna in en stämningsansökan, vilket innebär att domstolen får avgöra om du är skyldig och till vilket belopp. Det är viktigt att komma ihåg att det är väldigt ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer och att det inte finns tidigare praxis att döma efter.

Om du inte betalar kravbrevet så kommer det troligen inte hända någonting. Risken att du blir stämd är extremt liten i och med att det inte finns tydlighet i frågan och motparten riskerar att förlora. Tar de vidare ärendet till inkasso/ kronofogden så måste du bestrida det.

Det är upp till dig om du anser att du vill betala den begärda summan eller inte. Jag tycker dock inte att du ska betala om du anser att du inte laddat ner filmen, utan mitt råd är att vänta och bestrid kravbrevet om de tar det vidare till inkasso/kronofogden. Kom ihåg att de är advokatbyrån som har bevisbördan och därför måste bevisa att du har laddat ner filmen.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare