Radio- och TV-avgift

Jag er utflyttad och bor inte I Sverige men har ett sommarhus Tuan internet eller fasttelefon. Jag har dock en gammas tv som jag endast kan se gamma video film som jag har. Jag aker till sommarhuset en gang per 3:e ar! Nu har jag fatt ett brev till min fasta bostadsadress utomlands....Radiotjanst vill att jag betalar... ?????? Man inte ens se svensk tv om jag ville det!!! Kan jag bli skyldig att betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Betalningsskyldighet föreligger för den som har en TV-mottagare i hemmet 2 a § Lag om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst. Med TV-mottagare menas sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program exempelvis tv, digitalboxvideo med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare och dator med tv-kort.

Som jag tolkar din situation är du betalningsskyldig eftersom att du har en TV i ditt hushåll, även om du inte kan kolla på svenska tv-program.

Har du invädningar har du rätt att få ditt beslut om att betala tv-avgift omprövat 15 § Lag om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst.. Detta skickar du in till Radiotjänsten.

Läs gärna mer om radio- och tv-avgiften på Radiotjänstens hemsida.

Azra DelkicRådgivare