Råkat få med mig saker från affären utan att betala, är det stöld?

Hej , jag har varit i affären och handlade med min fru , har tagit några protein bar och lagt dem i fikan för att dem inte ska gå sönder i vagnen och att ha händerna fria för jag körde vagnen och hjälpte henne med att lifta ner tyngre grejer som hon ville ha. När vi kom fram till kassan började jag stressa för vi hade inte mycket tid kvar och vi skulle till en affär till efter detta och hämta barn från skolan. Så har glömt att ta ut dem choklader jag hade i fikan , sen kom vakten och jag erkänner direkt att jag har dem och att jag har glömt att betala men han polis anmäler mig direkt . Fick dags böter på 11400kr men ska på domstol för jag erkänner inte att jag ville sno grejer. Vad kan jag förvänta mig nu? Är ostraffad sen tidigare. Det handlar om 132kr

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du varit i en affär där du lagt ner några proteinbars i fickan och att du sedan av misstag glömt att ta ut de och att du nu är misstänkt för stöld.

Misstanke om stöld

Av din fråga framkommer att du är misstänkt för stöld (8:1 Brottsbalken, vidare skrivet BrB). Stöld innebär att fyra rekvisit måste vara uppfyllda. En person som 1) olovligen tager 2) vad annan tillhör, 3) med uppsåt att tillägna sig det, 4) tillgreppet innebär skada.

Har du begått stöld?

I din fråga anger du att du lagt ner ett antal proteinbars i fickan och gått förbi sista betalningstillfälle utan att betala för de. Det anses i regel vara tillräckligt för att "olovligen tagit vad annan tillhör". Proteinbarsen hade även ett värde på 132 kronor, vilket även innebär att tillgreppet inneburit skada för butiken.

Det som dock kan diskuteras är om du uppfyller rekvisit 3) som angivits här ovan, alltså att du haft uppsåt att tillägna dig det. Förenklat innebär det att du måste velat stjäla proteinbarsen med flit/avsikt, och att det inte handlar om en ren olyckshändelse. I ditt fall verkar det som du att på grund av en stressfylld situation verkar ha glömt att betala för det. Det kan därför argumenteras för att du inte haft uppsåt och därmed inte gjort dig skyldig till stöld.

Finns det risk att du straffas ändå?

En vanlig invändning bland människor som anklagas för stöld eller ringa stöld från en butik tenderar att vara att de säger att "de glömt att de hade godiset i fickan", eller att "ett misstag har skett". En sådan invändning kan hålla ibland - men naturligtvis inte alltid.

I brottmål är det åklagaren som har hela bevisbördan. Det är alltså åklagaren som ska ställda det bortom rimligt tvivel att du begått en stöld (som innebär att alla 4-rekvisit är uppfyllda, där åklagaren måste kunna styrka att du begått just stölden med avsikt och att det inte varit ett misstag där du av ren stress råkade få med dig proteinbarsen).

Det är alltså upp till åklagaren att bedöma bevisläget. Min uppfattning är att det finns vissa omständigheter som talar till din fördel. Exempelvis att du frivilligt stannade kvar på platsen och förklarade att det skett ett misstag. Vissa människor som blir påkomna med en "riktig" stöld tenderar att omedelbart springa iväg.

Sammanfattningsvis

Min bedömning är att åklagaren har en svår uppgift, om han eller hon ska försöka ställa det utom rimligt tvivel att du verkligen hade för avsikt att ta med dessa proteinbars hem utan att betala för de. Däremot vet jag inte alla omständigheter i fallet, vilket gör att jag inte vågar uttala med säkerhet om vad utfallet i målet kan bli.

Skulle du däremot bli dömd i tingsrätten borde det handla om ringa stöld, i och med att värdet på proteinbarsen enbart uppgick till 132 kronor sammanlagt. En förmodad påföljd kan bli dagsböter, vars storlek beror på din ekonomiska situation. Om du har barn, make eller sambo som är ekonomiskt beroende av dig kan detta göra att beloppet blir lägre.

Jag hoppas att det löser sig!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare