Räknas det som näringsverksamhet om jag hyr ut rum i en bostadsrätt?

Hej!

Vi ska jobba utomlands i 2 år. Vår son ska bo kvar i vår Bostadsrätt och vi ska även ha 3 inneboende. Är det i så fall näringsverksamhet och det måste skattas för?

med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämplig lag

Då din fråga rör eventuell skatt på uthyrning av bostad kikar vi närmare på inkomstskattelagen (IL).

Några inledande ord

Jag vill framhålla att jag inte är någon expert på området. Jag vill även göra dig uppmärksam på att jag med begränsad information endast kommer kunna ge dig ett begränsat svar.

Jag kommer kortfattat gå igenom vad som gäller för privatuthyrning av bostad samt ge dig tips på hur du kan gå vidare.

Om du behöver skatta beror på uthyrningens omfattning

Normalt går det bra att hyra ut rum i sin privata bostad utan att du behöver skatta för uthyrningen.

Omfattningen på uthyrningen kan dock förändra detta. För att ta ett exempel kan en person som bor i en hyresfastighet knappast hävda att fastigheten är avsedd för privat bruk, om de andra rummen är inredda för stadigvarande uthyrning.

I ditt fall verkar det som att ni har tänkt ha en majoritet av rummen i bostaden uthyrda under två års tid, vilket enligt min mening, är relativt stadigvarande.

Jag ställer mig därför tveksam till att det inte skulle betraktas som en näringsverksamhet, och att ni skulle slippa att betala skatt för uthyrningen.

Om du behöver skatta

Jag vågar inte ge dig ett klart besked här, dels på grund av att jag inte har någon expertis på området, dels för att den info jag har att arbeta med är begränsad.

Skulle det dock vara så att du behöver skatta ska du i din inkomstdeklarationen uppge att du delvis haft bostadsrätten uthyrd.

Därutöver ska du redovisa för intäkterna och eventuella utgifter ni haft för drift och normalt underhåll.

Skattesatsen är vanligtvis 30 %.

Se också de schabloniserade beloppen på 20 %, respektive 4 000 kr, i inkomstskattelagen angående skatteavdrag (IL 42 kap. 30-31 §§).

Mina tips

Jag skulle i första hand råda dig att kontakta kommunen som du bor i, alternativt Skattemyndigheten, för att få ett besked av dem över vad det är som gäller.

Du kan även gå in på skatteverket.se och läsa mer där.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare