Räknas det som ofredande om någon kommer till min lägenhet trots att jag inte vill?

Hej,

Jag är efter en skilsmässa och vi har gemensam två barn. Barnen bor heltid med mig. Enligt SOC och mig barnens pappa har inga föräldrar förmåga. Han prioriterar sina behöv och ny partner framför barnen. Han är dömd för fysisk misshandel på mig. Jag och barnen levde många år med psykisk misshandel och känslomässig utnyttjande samt hans missbruk av marijuana.

Vi var i Familjerätten ang. att få hjälp med bas kommunikation och umgänge. Familjerätten och Familjefrid klarar inte hjälpa med detta för att pappan har inga vilja att samarbeta.

Pappan vägrar avtala tid att umgås med barnen och brukar höra av sig när passar honom. Om vi har andra planer, säger han att jag förbjuder barnen träffa honom. På sistone började dyka han upp framför min lägenhet, för "att han vill träffa barnen" och han pratat med barnen tidigare att träffas (han aldrig avtalar med mig umgänge, utan han kontaktar barnen som är 11 och 12 år gamla). Jag sagt, skrev till honom att jag önskar mig inte han närvaro nära min lgh. Igår han begick ofredande brott (polisanmälde detta) och idag dykt han upp framför mina dörr.... Nu är rädd ... verkligen... kollar hela tiden om dörren är låst...

Undrar om detta går att polisanmäla som stalkning? Trakasserier?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du redan har angett i din anmälan ses det som ofredande när dina barns pappa dyker upp framför din lägenhet och påtvingar dig störande kontakter trots att du motsatt dig detta (4 kap. 7 § brottsbalken).

I din fråga skriver du att barnens pappa kommer förbi för att han vill träffa barnen. Som huvudregel har barn rätt till en nära och god kontakt med båda sin föräldrar (6 kap. 2 a föräldrabalken). Barn har därför som en huvudregel rätt till umgänge med den föräldern barnen inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Är det så att ni har en dom eller ett avtal om umgänge måste det följas av dig, annars gör du dig skyldig till umgängessabotage. När pappan inte har sina umgängesdagar har han ingen rätt att få träffa barnen. Rätten kan på pappans begäran besluta om när umgänge ska föreligga mellan honom och barnen (6 kap. 15 a föräldrabalken), det är enbart då han har rätt att träffa barnen och kan inte begära någon tid med barnen utöver det. Om ni inte har någon befintligt dom eller ett avtal som reglerar umgänget mellan barnen och pappan, rekommenderar jag att ni på någon av sätten får umgänget rättsligt fastställt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Victoria RuzbarskyRådgivare