FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/02/2019

Räknas mina kläder som bohag ock min motorcykel samt vanlig cykel?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Det framgår inte om du är gift eller sambo, varför vi kikar på både äktenskapsbalken (ÄB) och sambolagen (SamboL).

Ingenting av det du listat är bohag

Definitionen av bohag är inre lösöre som är köpt för gemensamt bruk, exempelvis mattor, lampor, gardiner, TV och så vidare. Samma definition gäller i både äktenskapsbalken (7 kap. 4 § andra stycket ÄktB) och i sambolagen (6 § SamboL).

Svaret på din fråga är därför att ingenting av det du listat är bohag. Jag förutsätter att ni inte har cykeln ståendes/hängandes som prydnad inomhus.

Däremot kan motorcykeln och eventuellt cykeln ingå i en bodelning om du är gift

Kläder får man i princip alltid undanta vid en bodelning. Det spelar ingen roll om du är gift (10 kap. 2 § ÄktB) eller sambo (6 § SamboL).

Motorcykeln och cykeln kommer däremot förmodligen ingå vid en bodelning såsom giftorättsgods om du är gift (10 kap. 1 § ÄktB), men däremot inte om du är sambo, eftersom de enligt definitionen inte utgör bohag i sambolagen (6 § SamboL). I äktenskap ingår i princip all makarnas egendom. Det är dock inte fallet i samboskap.

Det förutsätter dock att ni inte skrivit något äktenskapsförord som skulle göra motorcykeln och cykeln till din enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB).

Motorcykeln och cykeln kanske ändå inte ingår i bodelningen eftersom de ska anses användas uteslutande för ditt personliga bruk (10 kap. 2 § ÄktB), men värt att tänka på är att de kanske ändå ska tas med i bodelningen trots att de är till för personligt bruk om de är så värdefulla att din make eller maka skulle missgynnas märkbart av ett undantagande. Detta är dock mer sannolikt vad gäller motorcykeln än din cykel, beroende på vad de kostar.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fundering och att mitt tillägg om bodelning gav dig något.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mattias TörnströmRådgivare