Räknas varseltiden på 14 dagar som uppsägningstid?

Hej,

Jag ställde en fråga och är väldigt tacksam för svaret men behöver komplettering på min fråga.

''Under provperioden kan den anställde eller bolaget säga upp anställningen genom en ömsesidig skriftlig varseltid om 14 dagar.'' Innebär detta att uppsägningstiden är på 14 dagar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

I citatet du hänvisar till så ser det ut som en klausul som reglerar en slags uppsägningstid från båda sidorna. Så för att besvara din fråga lite kort eftersom du sa att du var nöjd med föregående svar så, ja, varseltiden på 14 dagar räknas som en uppsägningstid på 14 dagar!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare