FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta15/02/2018

Ränta på skadestånd

hej!

Jag har ett skadestånd på 10.000 då händelsen hände 18 maj 2017 och då vill även veta min ränta som är jämte enligt 6 § räntelagen.

Och jag vill gärna få det uträknat av er hur mycket eller lite det har höjts med räntan?

Tack i förhand.

Skulle vara jätte snällt om ni kunde räkna ut detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om ränta hittas i räntelagen.

Ränta på skadestånd räknas från den dag då skadan uppkom om skadan var uppsåtligt orsakad av skadevållaren (4 § 5 st. Räntelagen) eller i annat fall från den dagen som infaller 30 dagar efter att krav om skadestånd framställts (4 § 3 st. Räntelagen).

Ränta på skadeståndet är enligt 6 § räntelagen gällande referensränta plus åtta procentenheter. I dagens läge är referensräntan -0.50 och med plus åtta procentenheter hamnar räntan på 7.5 procent.

Kronofogden har en ränteräknare, den hittar du här. Utifrån ditt angivna belopp och datum (18 maj 2017) fram till dagens datum är räntebeloppet 563 kr. Ditt totala belopp är således 10 563 kr.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare