FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta19/06/2016

Ränta på skadestånd med anledning av uppsåtligt brott

Hej!

Jag var i veckan målsägare vid en brottsmål rättegång gällande grov misshandel på mig & min son.

Detta brott inträffade Mars år 2013 & våran advokat yrkade på en sammanlagd summa för mig & min son på 60000 & sa att ränta ska tillkomma på denna summa från et datum misshandeln inträffade.

Jag var så nervös & tänkte inte på att fråga henne vad en sådan ränta ligger på & om det betalas ut tillsammans med det skadestånd vi begärt.

Tacksam för svar

Vänliga Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Regler om ränta finns i räntelagen.

Om domstolen ger er rätt till skadestånd så har ni rätt till ränta på skadeståndsbeloppet från den dag då skadan uppkom eftersom skadeståndet avser skada som uppkommit när ni utsattas för ett uppsåtligt brott enligt 4 § räntelagen. Beräkningen av räntan sker enligt 6 § räntelagen genom att en tar den av Riksbanken fastställda referensräntan och adderar 8 procentenheter. Referensräntan i mars 2013 var 1 % varför den totala räntan på skadeståndet blir 9 %. Hur mycket pengar det blir beror på när ni utsattes för misshandeln, vilken dag personen ska betala samt vilket beloppet domstolen fastställer. Kronofogden har ett bra verktyg för att beräkna skuldränta som ni når här.

Räntan ska betalas i samband med att skadeståndet ska betalas.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare