Ränta vid sen semesterersättning

Hej,

Jag blev uppsagd pga av arbetsbrist den 19 september 2018. Enligt lagen ska arbetsgivaren betala ut semesterersättning månaden efter uppsägningen. Jag fick min semesterersättning utbetald först den 6 november.

Har jag rätt att begära att få ränta för den tiden som jag fått vänta på mina pengar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först måste vi fastslå huruvida betalningen är att anse som sen. Precis som du säger ska betalningen utgå senast en månad från uppsägningen enligt 30 § semesterlagen. Dock finns det ett andra stycke i denna paragraf som ger arbetsgivaren lite dispens. Lagens andra stycke säger att om det inte går att beräkna semesterersättningen inom en månad på grund av hinder så skall ersättningen betalas ut senast en vecka efter det att hindret har upphört. Arbetsgivaren måste kunna påvisa att ett hinder uppstått för att kunna komma undan med den sena betalningen men om de kan visa på att de förelåg hinder så kan det vara så att de inte gjort något fel.

Om arbetsgivaren gjort fel enligt ovan så vänder vi oss till anställningskontraktet. Här kan det ibland finnas avtalsklausuler som bestämmer om du har rätt till ränta och hur mycket denna ränta ska vara. Om inget är avtalat kring ränta i ditt anställningskontrakt kan vi vända oss till Räntelagen (RL) för hjälp.

Den icke utbetalade semesterersättning ses som en enkel penningfordran i 1 § RL. I 2 § RL kan vi utläsa att ingen ränta utgår förens fordran har förfallit till betalning. Detta innebär att det är från den dag som de avtalats om betalning som ränta kan utgå. Som jag förstår din fråga så infaller denna dag den 19 oktober. Enligt 3 § RL har du som innehar en fordran rätt till ränta från det att betalningen förfaller till dess att den är betald om datumet för betalning var bestämt på förhand. Detta gäller också vid ditt fall där betalningen är bestämd till "en månad efter uppsägning".

Detta innebär att om inget har hindrat din arbetsgivare från att beräkna och betala ut din ersättning så bör du ha rätt till ränta som beräknas enligt den 6 § RL från den dagen, som jag förstår det den 19 oktober, då betalningen blev försenad till den 6 november då du fick betalningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare