FrågaSKATTERÄTTAvdrag29/05/2020

Ränteavdrag

Kan det bli problem om jag betalar en del av en väns kreditlån från mitt eget konto? Jag tänker på avdragsräntor i deklarationen.

Vänligen Ann

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar ifall det kan uppstå problem i förhållande till den du betalar räntorna till fördel för. När det gäller avdragsgilla kostnader som kan tas upp i deklarationen, är det den som haft kostnaden som kan göra avdrag. Detta innebär att din vän troligtvis inte kommer kunna göra avdrag för dessa räntor.

Hoppas det var svar på din fråga! Återkom annars gärna.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare