FrågaSKATTERÄTTAvdrag17/04/2017

Ränteutgifter skattereduktion och avdrag

Hej,

Jag har betalat ca 40 000 kr i ränta i år 2016 för att jag har lån. Hade ingen inkomst i sverige för att jag pluggar just nu.Jag är klar med studier i 2020. Då ska börja jobba. Tills det jag kommer betala ca 30000 kr i ränta per år på mina privata lån.

Jag undrar om jag kan söka om någon typ av avdrag nu ?

eller när jag börjar jobba i år 2021, kan jag räkna med ränta som jag betalar till 2020 på mina lån för skatteavdrag då i år 2021 ?

Tack på förhand.

Glad Påsk.

Mvh,

Faisal

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Som jag förstår det har du/kommer att ha dessa ränteutgifter:

Beskattningsår:

2016 - 40 000kr

2017 - 30 000kr

2018- 30 000kr

2019- 30 000kr

2020- 30 000kr

2021- 30 000kr

Osv.

För att besvara din fråga söker vi ledning i Inkomstskattelagen som du kan finna här,

Obegränsat eller begränsat skattskyldig?

Först måste vi fastställa om du är obegränsat eller begränsat skatteskyldig i Sverige. Eftersom du nämner att du inte haft någon inkomst i Sverige tyder det på att du har haft någon annan inkomst från utlandet. I IL 3:3§ följer det att du är obegränsat skattskyldig ifall du är bosatt här i Sverige. Detta bedöms från fall till fall och ifall du är folkbokförd i Sverige anses du normalt sett som obegränsat skattskyldig i landet. Jag kommer nedan att utgå ifrån att du är obegränsat skattskyldig.

Ränteutgifter avdragsgilla?

Jag kan börja med att nämna att vissa räntor på lån är inte avdragsgilla, detta finner du i IL 9:7§ (bland annat studielån från CSN). Ifall dina lån inte omfattas av denna § så torde dem vara avdragsgilla. Ränteutgifter som du beskriver hänför sig till inkomstslaget kapital och det stadgas i IL 42:1§ 2st att ränteutgifter ska dras av oavsett om de är utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster för obegränsat skattskyldiga.

Ifall du är att anse som begränsat skattskyldig tillämpas istället 42:1§ 2st som stadgar att utgifterna som huvudregel får dras av ifall de är utgifter för att förvärva eller behålla inkomster. Undantag finnes i 3st

Detta innebär att ränteutgifterna som huvudregel är avdragsgilla i inkomstslaget näringsverksamhet. Detta innebär vidare att du då enligt IL 41:12§ när du beräknar resultatet i inkomstslaget kapital som sedan kommer ligga till grund för din beskattning då kan ta upp ränteutgiften som en kostnadspost och således räkna av mot exempelvis kapitalinkomster eller andra intäktsposter i inkomstslaget kapital som framgår av IL 41:1§.

Beskattningstidpunkten

Beskattningstidpunkten för ränteutgifter stadgas i 41:9§ och innebär när du ska göra avdrag för ränteutgiften. Där stadgas att utgifter ska, som huvudregel, dras av som kostnad det beskattningsår då du betalar dem. Alltså ska du ta upp räntekostnaden för 2016 i deklarationen för beskattningsåret 2016.

Underskott

Ifall du som du säger i frågan inte har några inkomster innebär detta att det uppkommer ett underskott i inkomstslaget kapital. Detta beräknas genom att intäkterna minskas med kostnaderna enligt IL 41:12§ 1st och ifall det uppstår ett underskott som det gör i ditt fall ska bestämmelserna om skattereduktion i IL 67kap tillämpas enligt 41:12§ 2st.

Skattereduktion

Skattereduktion innebär enligt IL 67:2§ att du får reducera skatten på bland annat kommunal och statlig inkomstskatt som du betalar på eventuell lön. Enligt 67:10§ så ska skatten minskas med 30% av den del av underskottet i inkomstslaget kapital som inte överstiger 100 000kr och 21% av den återstående överskottet.

Problemet är dock att dessa inte får ”skjutas fram”. Dem är hänförliga till det beskattningsår som de betalas enligt HR i IL 41:9§. Detta innebär att eftersom du inte har några inkomster för 2016 till 2020 och således inte kommer att kunna reducera skatten genom dina ränteutgifter. Ifall du börjar jobba år 2021 och då erhåller förvärvsinkomster kommer du att kunna reducera skatten enligt denna beräkningen (förutsatt att du inte har några andra intäkter eller utgifter än dem 30 000kr i ränteutgift för år 2021).

Exempel

Underskott i inkomstslaget kapital (IL 41:12§) —> 30 000kr.

Skattereduktion (IL 67:10§) —> 30% av 30 000kr = 9000kr.

Skatten för förvärvsinkomster (beräknat på den beskattningsbara förvärvsinkomsten enligt IL 1:5§) —> 50 000kr

I detta läge då du 2021 ska betala in skatt på din förvärvsinkomst på 50 000kr får du reducera denna skatt med 9000kr för dina ränteutgifter.

Sammanfattning

Du får göra avdrag för varje beskattningsår för sig vilket innebär att för 2016 får du göra avdrag för dina ränteutgifter mot andra inkomster i inkomstslaget kapital (t.ex. uthyrning av fastighet eller försäljning av aktier). Ifall du inte har några andra inkomster eller utgifter i inkomstslaget kapital får du göra en skattereduktion på 30% av ränteutgiften som inte överstiger 100 000kr. Detta får reduceras mot skatten du ska betala för resterande förvärvsinkomster (t.ex. inkomst av anställning). Ifall du inte har några andra inkomster finns det ingen skatt att reducera och då försvinner din skattereduktion. Detta innebära att så fort du börjar uppbära inkomst kommer du att kunna göra antingen avdrag i inkomstslaget kapital eller skattereduktion men i dagsläget får du inte göra något avdrag då skattereduktionen inte får sparas och utnyttjas senare år.

OBS, jag har i mitt svar utgått från att det inte finns några utländska inkomster som ska beskattas i Sverige. Detta eftersom det inte framgick av frågan att så var fallet.

Jag hoppas att jag har klarlagt rättsläget för dig och och har du ytterligare frågor kan du mejla oss på info@lawline.se eller boka tid med någon av våra erfarna jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare