FrågaÖVRIGTPUL/GDPR27/04/2020

Rätt att begära ut kreditupplysning

Ett företag nekar omedelbart en kund att betala med faktura och erbjuder bara att betala med kort. Har detta företag rätt att ta därefter kreditupplysning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår här från att du ställer denna fråga som privatperson och kommer därför besvara din fråga som om du har varit i kontakt med företaget som privatkund.

När får en kreditupplysning begäras ut?

I 9 § 1 st Kreditupplysningslagen anges att den som ska begära ut en kreditupplysning ska ha ett legitimt behov. Om ett företag endast accepterar direktbetalning, och alltså inte tillåter sina kunder att betala på kredit, så har företaget inget legitimt behov av att begära en kreditupplysning av sina kunder. Detta beror på att en kreditupplysning är en möjlighet för ett företag att försäkra sig gentemot de risker som uppstår när företaget erbjuder sina kunder att betala via kredit. Vid kontant betalning finns alltså ingen sådan risk som kan ge företaget anledning att begära ut en kreditupplysning.

Hur kan du gå vidare?

Företaget har alltså inte rätt att begära ut kreditupplysningar om kunderna endast tillåts betala kontant. Om du har ingått ett avtal med detta företag och företaget ändå har begärt ut en kreditupplysning är min rekommendation att du tar kontakt med Datainspektionen, som är den tillsynsmyndighet som ansvarar för frågor rörande kreditupplysningar och behandling av personuppgifter.

Vänliga Hälsningar,

Aras TofekRådgivare