Rätt att bo kvar efter separation med sambo

Hej!

Jag och min f.d sambo har separerat, men vi står båda på kontraktet till en hyresrätt. Min f.d sambo har erbjudit sig att överlåta lägenheten till mig. Lägenheten är en 3a på 75kvm med en hyra på 7760 kr/mån. Vad som hör till här är att jag för närvarande är student med fullt csn samt extrajobb ca 1 gång i veckan à 7h.

Min fråga är alltså hur pass stor chans jag har att ensam få ta över lägenheten?

Om detta ej är möjligt, går det för min f.d sambo att överlåta lägenheten till mig och en vän?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyra regleras i jordabalken (1979:994), JB, 12 kap. Jag kommer kort sammanfatta mitt svar här i början, för att utveckla det mer nedan.

Sammanfattning

Du har enligt min bedömning inte så stora chanser att, mot hyresvärdens vilja, ensam få stå kvar på kontraktet om CSN är din huvudsakliga inkomstkälla eller få överlåta del av avtalet på din vän. Du kan alltid höra med hyresvärden och se om den vill erbjuda dig något utöver vad som krävs i lag. Om du bestämmer dig för att flytta ska du komma ihåg att du sannolikt har en uppsägningstid på tre månader.

Rätt till förlängning om din sambo säger upp avtalet

Jag uppfattar din fråga som att ni tillsammans står på hyreskontraktet. Om så är fallet behöver inte din fd sambo överlåta avtalet på dig, utan det räcker med att hen säger upp det. Du står då som ensam hyresgäst. Om inte din hyresvärd säger upp avtalet händer ingenting i övrigt. Om hyresvärden skulle säga upp avtalet har du fortsatt rätt till förlängning av avtalet enligt JB 12 kap 47 §. Som huvudregel har du alltså rätt att bo kvar som ensam hyresgäst.

Undantag på grund av svag ekonomi

Det förutsätter dock att hyresvärden "skäligen kan nöja sig med dig som hyresgäst". I det kravet verkar det ingå att den nya hyresgästen ska förväntas kunna betala hyran (se Svea hovrätts beslut nr ÖH 2830-06 som dock gällde överlåtelse men bör kunna appliceras på rekvisitet i stort). Hyresvärden har sannolikt alltså rätt att neka dig rätt att förlänga, om du inte kan förväntas betala hyran.

Huruvida du kan betala 7760kr/mån med CSN (rimligen med avdrag för andra levandekostnader) kan jag inte svara definitivt på, eftersom jag inte vet något om din lön på jobbet antar jag att det är ungefär CSN du har att föra dig inom. I rättsfallet jag nämnde nekades en person med en inkomst på 9500kr att överta en hyra på 7000kr. Sett mot den bakgrunden kan dina chanser kanske ses som mindre goda.

(På ett lite mindre juridiskt plan vill jag som medstudent, som också går på CSN, be dig fundera på om det verkligen är värt att lägga så mycket av månadslånet på en trea om du ska bo själv).

Överlåtelse av del i hyreskontrakt på icke närstående

När det gäller att överlåta sin del av avtalet på en av dina vänner finns det tyvärr ingen lagstadgad rätt att göra detta.

Komma överens med hyresvärden

Ett bra alternativ är att höra med hyresvärden vad den anser. Det är naturligtvis fritt fram för hyresvärden att låta dig bo kvar, eller låta din kompis flytta in tillsammans med dig och dela hyran! Om du har skrivit alla uppgifter i frågan ser jag ingen riktig nackdel med att fråga hyresvärden. Här ska noteras att hyresavtal är giltiga oavsett skriftlig form eller muntlig (JB 12 kap 2 §), dock kan det blir svårt att bevisa något om avtalet träffas muntligen.

Om du väljer att inte bo kvar

Om du av någon anledning väljer att inte bo kvar är det nog klokt att säga upp kontraktet så snart som möjligt. Både du och din sambo har sannolikt en uppsägningstid på tre månader (JB 12 kap 5 §), vilket betyder att om din sambo säger upp avtalet innan dig kan du tvingas stå för hela hyran under din uppsägningstid.

Slutsats

Du har enligt min bedömning inte så stora chanser att, mot hyresvärdens vilja, ensam få stå kvar på kontraktet om CSN är din huvudsakliga inkomstkälla eller få överlåta del av avtalet på din vän. Du kan alltid höra med hyresvärden och se om den vill erbjuda dig något utöver vad som krävs i lag. Om du bestämmer dig för att flytta ska du komma ihåg att du sannolikt har en uppsägningstid på tre månader.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du vill höra av dig med mer information eller om du vill ha hjälp med det mer praktiska kan du alltid höra av dig till oss på Lawline!

Hälsningar,

Vidar WicklundRådgivare