Rätt att citera ur upphovsrättsskyddade verk - Citaträtten

Jag har funderat på att göra en youtube video där jag använder en annan youtube video vars innehåll jag vill kritisera. Tanken är att visa korta klipp på 15-30sek från originalkällan som är ca 40 min lång och därefter kritisera och kommentera på vad personen i videon säger. Jag vill visa vetenskapliga rapporter, figurer och grafer för att argumentera mot den andra videons position. Den här typen av videor är vanliga att se på youtube när det handlar om politik men jag har inte sett några svenska videor som liknar det jag hade tänkt mig.

Här är ett amerikanskt exempel: https://www.youtube.com/watch?v=jb016jqDXJM

Videon jag vill kommentera på ligger uppe för alla att se på youtube och självklart kommer jag länka till originalet. Jag kommer inte heller att tjäna några pengar på videon då jag inte kommer acceptera att någon reklam att spelas. Det jag är osäker på är hur upphovsrättslagen fungerar i dessa fall och ifall citaträtten kan appliceras? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du är inne på så är detta en fråga som hamnar inom ramen för vad som kallas för citaträtten. Rätten att citera ur andras upphovsrättsskyddade verk följer av 2 kap. 22 § upphovsrättslagen som säger att var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Vad citaträtten rent konkret innebär är att du inte behöver be upphovsrättsinnehavaren om lov för att få använda de delar ur originalverket som citatet ingår i.

Vad som är god sed och kan motiveras med ändamålet är en bedömning som får göras fall till fall. Generellt så kan man säga att användningen av citatet ska vara ett verktyg för framförandet av ett eget arbete. Att framföra citatet för att sedan kommentera, utveckla och kritisera det som citerats är ett typexempel på den typen av citering som faller inom ramen för citaträtten.

Utifrån vad du har beskrivit om hur du hade tänkt använda citaten är min bedömning att du med alla sannolikhet skulle röra dig inom ramen för vad citaträtten täcker och att du därför inte begår ett upphovsrättsintrång genom att citera ur en annan persons verk.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare