Rätt att få byta klass

Min dotter ska börja högstadiet, ny skola ny klass. Hon är en väldigt orolig person. Nu hamnade hon utan någon i hennes bekantskapskrets, dom hamnade alla i samma klass och min dotter utanför utan någon trygghet inför hösten.

Har hon rätt att byta klass pga psykosocial oro?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Inledningsvis vill jag informera om att det i nuläget inte finns en rättighet i form av att byta klass. Detta får den enskilda skolan besluta om efter er förfrågan, och kan tyvärr inte garanteras. Dock är det värt att veta att skolan bör vidta åtgärder om ditt barn upplever stark oro, och om detta inte görs kan ni kontakta skolhuvudmannen. Detta kan vara kommunen eller skolans ägare exempelvis. Om åtgärder och stöd fortfarande inte erhålls och ditt barn känner sig utsatt, kan ni vända er till Skolinspektionen. De säkerställer att Skollagens bestämmelser får verkan.

Sammanfattningsvis får således den enskilda skolan hantera frågan om byte av klass, och om ditt barn inte får det stöd som denne behöver för att trivas i klassen och klassbyte nekas, kan ni vända er till skolhuvudmannen. Om ej detta leder till att skolan vidtar åtgärder, är Skolinspektionen nästa alternativ.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, och om mitt svar väcker ytterligare funderingar är du mer än välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Janine HindemarkRådgivare