Rätt att få elräkning inom viss tid

Är det lagligt av hyresvärd att ej på 2 år skicka ut elfakturor. Utan säger att det ska betalas när man flyttar, vilket är orimligt enligt mig. Ej låta hyresgäst välja elavtal själv, utan betala procentuellt efter kvm. Fastighet har 4 lägenheter. Varje lägenhet egen mätare. Min dotter har ej fått veta mätarställning när hon flyttade in. Så vi vet ej vad mätaren stod på eller vilket elbolag. Trots flera påtryckningar att skicka elfaktura månatligt/varannan månad så görs ej detta. Hyresvärd svarar ej eller hör av sig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel har man ingen rätt att få faktura inom viss tid. Din fråga regleras istället av preskriptionslagen – PreskL – som reglerar inom vilken tid en faktura får skickas innan mottagaren kan invända att den skickats för sent.

Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inget annat är särskilt föreskrivet (1–2 § PreskL). Sådan särskild föreskrift kan vara avtal mellan parterna, eller särskild föreskrift i lag. Ett lagstadgat undantag från huvudregeln är att fordringar som en näringsidkare har mot en konsument preskriberas tre år efter tillkomsten (2 § 2 st PreskL).

Svaret på din fråga är alltså att din dotter endast har rätt att få fakturan tidigare än inom tre år, om hon och hyresvärden kommit överens om det eller om det på annat sätt är särskilt föreskrivet i allmänna villkor eller liknande.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare