Rätt att få ut semesterersättning efter anställningens upphörande?

En anställd har inte dykt upp på arbetet, så vi ha avslutat hans anställning.

Måste vi betala ut semesterersättningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstagaren har rätt till den semesterersättning som han eller hon har tjänat in (28 § semesterlagen). Det gäller både om arbetstagaren blivit uppsagd eller blivit avskedad. Du som arbetsgivare måste alltså betala ut den intjänade semesterersättningen till arbetstagaren. Semesterersättningen ska betalas ut till arbetstagaren senast en månad efter anställningens upphörande (30 § semesterlagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare