Rätt att inte vara med i facket

Hej.

Jag jobbar 5 skift åt ett företag inom metall/gruv industrin sedan 28 år. för ca 15 år sedan gick jag ur IF metall. Efter detta har jag inte kunnat få någon högre befattning inom företaget. Facket och chefen ( fd vice orförande i IF Metall) har vald någon annan ist för mig trotts att jag har bättre utbildning... nu har vi en ny chef och han har erbjudit mig en tillfällig tjänst som ersättare åt skiftlagsledare(ej tjänsteman) . Denna roll har flera andra haft före mig, på mitt lag och andra lag.Skiftlagledaren kallas Försteman och ersättare kallas Andreman. Försteman väljer vilken andreman hen vill ha, fram tills nu när jag blev utsedd till andreman,,, då kräver facket MBL - förhandlingar. Detta har inte skett vid de andra valen av andremän,,, Jag röstar på Moderaterna och är inte medlem I IF Metall. Föreningsrätten gäller väl åt bade hållen ? Jag känner mig kränkt och diskriminerad,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Positiv och negativ föreningsrätt

Positiv föreningsrätt innebär en rätt att tillhöra och verka för organisationer på arbetsmarknaden. Den negativa föreningsrätten innebär en rätt att inte tillhöra en förening alternativt en rätt att stå helt utanför organisationerna. Precis som du skriver i frågan är föreningsrätten en rättighet som gäller "åt båda hållen" det är en rättighet både för arbetsgivare och arbetstagare.

I din fråga beskriver du en situation där din negativa föreningsrätt eventuellt skulle anses ha blivit kränkt.

I lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) framgår ett lagstadgat skydd för föreningsrätten. Detta skydd tar dock endast sikte på den positiva föreningsrätten, se 7 § MBL. Den negativa föreningsrätten omfattas inte av MBL. Denna är istället reglerad av rättspraxis som har utvecklats av Europadomstolen kring Europakonventionen.

Den negativa föreningsrätten är inte lika starkt skyddad som den positiva föreningsrätten. Det finns dock fortfarande situationer där parter har kunnat åberopa sin negativa föreningsfrihet vid tvister. Europakonventionen gäller som lag i Sverige var igenom den negativa föreningsfriheten blir skyddad. Vad gäller din situation är det svårt att ta ställning till om det kan ha inneburit en kränkning eller inte.

Rättsläget är dock något osäkert vad gäller den negativa föreningsfriheten. Hur långtgående skydd som ges är oklart och håller på att utvecklats i rättspraxis.

Vill du ha mer hjälp med hur du eventuellt skulle kunna gå vidare med fallet råder jag dig att boka en tid. https://lawline.se/boka

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare