Rätt att kräva skadestånd för arbetsskada utöver försäkringsersättning?

Hej

Jag har råkat ut för en atbetskada på jobbet och fick en spik i huvudet av en luftpistol. Spiken var 4 cm lång och gick in i själva hjärnan genom skallbenet. Det har gått mirakulöst bra av vad som kunde hända. Undrar nu om jag har rätt till att söka skadestånd från arbetsgivare utöver AFA?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundtanken med försäkring är att det ska vara ett enklare sätt för folk som lidit skada att få ersättning utan att behöva föra skadeståndstalan. Därför får man oftast det ena eller det andra och sällan både försäkringsersättning och skadestånd.

Enligt 35§ i försäkringsvillkoren för TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) finns även ett förbud för dig som anställd att föra skadeståndstalan mot din arbetsgivare med anledning av personskada om arbetsgivaren har denna typen av försäkring.

Jag tror alltså dessvärre inte att du kommer att ha någon framgång med ett skadeståndsanspråk mot din arbetsgivare, utan den ersättning du fått från försäkringen ska täcka de skador som du fått.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare