FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/07/2020

Rätt att spara avdrag för underhåll i 6 månader

Hej! Jag har en fråga ang underhåll. Pappan betalar underhåll till mig. Men det jag undrar är hur länge han kan spara dagar som barnen har varit hos honom? Han har inte gjort några avdrag direkt utan att han sparar avdraget, han har inte dragit av en del dagar sen förra året. Får han göra så och spara till ett senare tillfälle att göra avdrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att besvara din fråga vänder vi oss till föräldrabalken.

Man har rätt enligt 7 kap 4 § föräldrabalken att göra avdrag på underhåll när barnen bor hos den part som inte är boförälder. Avdrag för göras om barnen vistas hos icke boförälder i 5 dygn i rad eller om barnen vistas 6 hela dygn under en hel kalendermånad. För varje dygn som barnen är hos icke boförälder har den parten rätt att göra avdrag med 1/40 av underhållsbeloppet. Stannar barnet 5 dygn i rad har alltså icke boförälder rätt att göra avdrag med 5/40 eller lättare sagt, 1/8 del av underhållsbidraget för den månaden. Du kan dock inte göra avdrag med hur mycket som helst, bidragsskyldig förälder måste alltid betala minst 10/40.

Denna rätt att göra avdrag kvarstår i 6 månader från och med den månad som vistelsen avslutades, 7 kap 4 § 1 st Föräldrabalken. Detta medför att om barnets far hade barnen boende hos sig 5 dygn i rad under december, så har fadern rätt att göra avdrag för detta med 5/40 fram till juni året därefter.

Vad innebär detta för dig – Detta innebär för din del att barnets far har rätt att spara avdraget så att säga i 6 månader. I och med att vi har inträtt i juli månad, så har han inte rätt att göra avdrag på underhållet, när förutsättningarna för 7 kap 4 § Föräldrabalken uppfylls, för de gånger barnen var hos honom under förra året.

Oscar RudénRådgivare