FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/07/2021

Rätt att ta del av LAS-listan?

Om las-listan ej är offentlig för privata företag, hur kan man då veta att de följs? Och hävda sin rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid tänkt arbetsbristuppsägning så har en arbetsgivare förhandlingsskyldighet i förhållande till som regel den fackförening denne är bunden till genom kollektivavtal (29 § och 11 § MBL). Det du därför kan göra, om det är så att arbetsgivaren inte vill ge ut listan, att du kontaktar den fackförening som förhandlat fram listan och försöker få den av dem. För att precis som du skriver är inte LAS-listan offentlig för privata företag, vilket innebär att du på i princip inte på något annat sätt har rätt att ta del av listan (jfr 2 kap. 1 och 4 § TF).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare