Rätt till arv efter svåger?

min bror avled 2016, vem ärver hans hustru , dom är barnlösa, men hon har 2 syskon.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I frågan framkommer att din bror och hans hustru aldrig skaffade barn. Jag utgår från att hustrun ej gift om sig och att det inte finns fler släktingar än de som nämns i frågan . Jag utgår också från att hustrun vid din brors bortgång ej jämkade bodelningen enligt 12:2 Äktenskapsbalken (ÄktB) för att få behålla sin andel av det totala giftorättsgodset. Jag utgår dessutom från att det inte finns något testamente som sätter de annars gällande reglerna om arv ur spel.

Vad säger lagen?

Arv regleras framförallt i ärvdabalken (ÄB). Jag utgår som sagt från att det inte finns något testamente, men det är bra att känna till att syskons arvsrätt helt kan skrivas bort i ett sådant eftersom att syskon saknar laglott, detta framkommer i 7:1 ÄB.

I 2 kap ÄB framkommer i vilken ordning släktingar till en avliden har rätt till arv. I första hand ska arvlåtarens barn (bröstarvingar) ärva. Finns inga bröstarvingar ska arvlåtarens föräldrar ärva. Om föräldrar inte längre finns är nästa led som har rätt till arv arvlåtarens syskon (2:2 ÄB).

I 3:1 ÄB stadgas att kvarlåtenskapen vid en makes död ska tillfalla den efterlevande maken. Om en avliden make efterlämnar en bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge (särkullbarn) ska dock denna få ut sin arvslott direkt om han inte avstår den enligt 3:9 ÄB. Särkullbarnet får om så sker ut sin arvslott när den efterlevande maken avlider.

Syskons rätt till arv

Syskon till en avliden make saknar rätt att få ut sitt eventuella arv direkt. Denna har istället rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider, detta förhållande regleras i 3:2 ÄB. Den efterlevande maken får inte genom testamente bestämma över egendom som ska tillfalla den efterlevandes arvingar. Skulle den efterlevande maken ge bort den egendom som ursprungligen skulle tillfalla arvingar till den först avlidna maken, kan dessa arvingar få ut ett vederlag ur den del av kvarlåtenskapen som annars skulle gå till den efterlevande makens arvingar. Detta framkommer i 3:3 ÄB.

När syskon till den först avlidna maken fått ut sitt efterarv fördelas resten av kvarlåtenskapen mellan arvingarna till den make som avled sist enlig ordningen i 2 kap ÄB.

Bedömningen i ditt fall

Sammanfattningsvis kan sägas att de som kommer ärva efter din svågers bortgång är du och din svågers syskon. Detta förutsätter att din bror inte i testamente skrev bort din rätt till arv och att det inte finns fler arvsberättigade släktingar som inte nämnts i frågan.

Rent formellt kommer det du får ut efter din svågers bortgång att räknas som ett arv efter din bror eftersom det rör sig om ett efterarv enligt 3:2 ÄB. Resten av din svågers kvarlåtenskap kommer delas lika mellan hennes syskon enligt 2:2 ÄB. Du har alltså inte rätt att ärva av din svåger, men till ett efterarv från din bror som din svåger förvaltar fram till sin bortgång.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Skulle det vara något mer är du välkommen att återkomma med fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare