FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2021

Rätt till avdrag för underhållsbidrag

Hej!

Har en fråga om underhållsstöd.

Jag har betalat underhållsstöd till min dotters mamma under ett år, eftersom dottern mer eller mindre flyttade till mamma för ett år sedan. Dottern är också tillräckligt gammal för att ändra sin folkbokföringsadress själv så hon blev också skriven där då.

Det har jag inga problem med, men nu har situation ändrats och jag undrar vad som gäller?

Under senare tid har dottern spenderat mer och mer tid hemma hos mig igen och nu vill hon bo i min lägenhet under veckorna när hon studerar.

Så min fråga är :

Ska jag ändå behöva betala underhållsstöd till mamman, om dottern bor i min lägenhet säg 20 dagar i månaden och utöver det tillbringar en helg eller två hemma hos mig? Jag själv bor inte i lägenheten, men äger och betalar för den.

I min värld är det självklart att jag inte ska behöva betala i det läget, men enligt försäkringskassan så kan jag behöva göra det ändå....? Jag får inte ihop den logiken, att om jag huserar dottern 80% av tiden; att jag ändå ska betala mamman underhållsstöd?

Och hur får man rätsida på det gentemot försäkringskassan och mamman, när inbetalningskorten fortsätter komma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du skickar in din fråga till lawline!

Jag förstår din fråga som att du undrar om avdrag från underhållet när ditt barn bor hos dig.

Rätt att göra avdrag - Utgångspunkt för beräkning av underhållsbidrag görs utifrån förälders inkomst efter skatt. Varje förälder har rätt att undandra en summa för sina egna levnadskostnader 7 kap 3 § föräldrabalken, närmare bestämt 10 % av basbeloppet (47 300 kr år 2020) samt de kostnader man har för sitt boende. I och med att detta är de enda kostnader som man har rätt att undandra enligt lag vid beräkning av underhåll, bör resekostnader inte kunna dras av från underhållet. Detta eftersom de troligen inte utgör boende eller levnadskostnader.

Man har rätt enligt 7 kap 4 § föräldrabalken att göra avdrag på underhåll när barnen bor hos den part som inte är boförälder. Avdrag för göras om barnen vistas hos icke boförälder i 5 dygn i rad eller om barnen vistas 6 hela dygn under en hel kalendermånad. För varje dygn som barnen är hos icke boförälder har den parten rätt att göra avdrag med 1/40 av underhållsbeloppet. Stannar barnet 5 dygn i rad har alltså icke boförälder rätt att göra avdrag med 5/40 eller lättare sagt, 1/8 del av underhållsbidraget för den månaden. Du kan dock inte göra avdrag med hur mycket som helst, bidragsskyldig förälder måste alltid betala minst 10/40.

Detta innebär att du bör ha rätt till avdrag för den tiden som ditt barn bor hos dig, men det kan eventuellt att försäkringskassan gör bedömningen att du endast har rätt till avdrag för den tiden ditt barn bor hos dig där du själv bor. Kan vara att de inte anser dottern bor hos dig när hon bor själv i en lägenhet som du endast äger och själv inte är skriven i. Detta är dock spekulationer från min sida och jag rekommenderar fortsatt dialog med försäkringskassan.

hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare