FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2020

Rätt till betald ledighet för en begravning

Får jag en betald ledighet för att gå på min fasters begravning.

Lawline svarar

Hej!

Du som en arbetstagare har rätt till ledighet från sin anställning av trängande familjeskäl som har samband med sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens omedelbara närvaro absolut nödvändig. Du har således rätt till ledighet när en närstående dör, dock säger lagen inget om att ledigheten ska vara betald (1 § Lag (1998:209) om rätt till ledighet av trängande familjeskäl). Om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats kan en rätt till betald ledighet möjligen finnas reglerad där. Jag skulle därmed råda dig att kolla upp om det finns ett kollektivavtal där du jobbar och om du har rätt till betald ledighet för att gå på din fasters begravning enligt avtalet.

Hoppas att mitt svar var till någon hjälp för dig! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare