Rätt till bostad vid upphörande av samboförhållande

Jag äger en bostad som jag köpt innan jag blev tillsammans med min pojkvän. Han flyttade in och vi avtalade bort sambolagen för att klargöra att det är min bostad. Vi har nu gjort slut efter mycket av och på. Han har flera gånger fått flytta efter bråk, då han lidit av både alkohol och narkotikamissbruk. Han flyttade tillbaka för ca 7 mån sen. Han har varit skriven hos mig i 2 år. Den här gången har vi gjort slut efter ett våldsamt bråk där han tog stryptag på mig, och nu vägrar han att flytta. Vi har inget hyresavtal mellan oss. Han betalar ibland halva månadskostnaden. Han säger sig ha besittningsrätt och kräver mig på en stor summa pengar för att bli av med honom. Han trakasserar mig på sms och vill ha pengar för hans omkostnader att bli hemlös. Jag känner mig rädd för vad han kan hitta på och vill ha tillbaka min bostad. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom du köpte bostaden innan ni ens blev tillsammans så tillhör den inte samboegendomen, även om sambolagen skulle vara tillämplig, SamboL 3 §.

Ni har ändå ansetts vara sambos eftersom ni bott under s k samboliknande förhållanden (enkelt uttryckt, som ett par). Han kan möjligtvis ses som inneboende hos dig nu när ni inte längre är tillsammans men eftersom ni inte har någon form av avtal och han, som du själv skriver det, "ibland" betalar halva månadskostnaden så ser jag inte att han ska ha varken någon form av besittningsskydd eller annan rätt till din bostad. Vidare gäller enbart besittningsskydd om ni har någon form av avtal.

Däremot behöver inte ett hyresavtal enligt JB 12 kap upprättas skriftligen utan kan vara muntligt, JB 12:1-2. Men då det inte är fråga om något slags inneboendeförhållande utan sammanboendes var beroende av ert förhållande ser jag inte att JB 12 kap kan vara tillämpligt, såvida ni inte muntligen avtalade om att han skulle ha någon slags rätt att bo i bostaden under tiden han försöker hitta någonting annat.

Eftersom ni inte har något avtal er emellan skulle jag först kontakta Skatteverket för att meddela att han inte längre är folkbokförd på den bostad som du äger. Jag förmodar att det är du som står på alla papper och du som betalt amortering, ränta osv. Det är således du som äger lägenheten vilket även ert val att avtala bort SamboL visar på. Vill han därefter inte lämna lägenheten bör du ringa polisen och ange att han begår hemfridsbrott då det är din bostad och du inte vill att han befinner sig där, BrB 4:6. I samband med det bör du uppge att han är våldsam.

Vad jag till sist rådger dig är att om han är våldsam mot dig ska du alltid anmäla till polisen.

Hoppas detta hjälpte!

Sanna ParkanRådgivare