FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN30/06/2020

Rätt till CSN då man ska studera fjärde året på gymnasiet

Jag har tagit studenten och ska gå fjärde året på gymnasiet (T4). Märkte att jag inte fick underhållsbidraget denna månaden (juni) och antar att detta är då jag tagit studenten och inte än fått svar på om jag kommit in på T4. Behöver jag ansöka om nytt underhållsbidrag för T4? Kommer jag få för denna månaden senare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt till studiehjälp:

Är du under 20 år och går på gymnasiet har du rätt till studiehjälp. Studiehjälpen är 1 250 kronor i månaden. Du får det för alla månader du studerar på heltid under september till maj. Du kan också ha rätt till en utbetalning i juni. Om din studietid är kortare än nio månader, eller om du skulle skolka, får du inte utbetalningen i juni.

Behöver du ansöka om studiehjälp?

Du behöver inte ansöka om studiehjälp om du ska studera i Sverige och är svensk medborgare. Du får ditt beslut när skolan rapporterat in att du studerar på heltid. Bidragen betalas vanligtvis ut den sista vardagen i månaden. Den här månadens sista vardag är tisdag 30 juni.

Över 20 år:

Från och med höstterminen det år du fyller 20 år kan du inte längre få bidrag genom studiehjälpen utan du måste istället ansöka om studiemedel hos CSN.

Sammanfattning och handlingsplan:

Sammanfattningsvis har du rätt till studiehjälp om du är under 20 år och detta ska komma automatiskt sista vardagen i månaden, vilket är idag den 30 juni. Är du över 20 år måste du ansöka om studiemedel hos CSN.

Om du inte får ditt studiemedel idag rekommenderar jag att du kontaktar CSN och frågar varför du inte fått ditt studiebidrag.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare